Informatie over konijnen en knaagdieren

Aanschaf

Konijnen en knaagdieren worden vaak via een dierenwinkel of tuincentrum verkocht. Meestal krijgt u hierbij dan goede informatie over huisvesting en voeding om uw huisdier zo gezond mogelijk te houden. Gelukkig is er tegenwoordig veel aandacht voor het sociale karakter van deze dieren. Konijnen en veel knaagdieren moet je niet alleen houden. Meer informatie hierover vindt u op LICG.nl.

Voeding

Veel problemen die bij konijnen en knaagdieren voorkomen worden veroorzaakt door te veel of te energierijke voeding. Konijnen en knaagdieren hebben een uitgebreid maagdarmkanaal, waar de voeding verteerd kan worden. Indien er teveel vetten en eiwitten in de voeding zitten, kunnen dieren te dik worden en kunnen andere problemen ontstaan. Konijnen moeten altijd over voldoende hooi en stro (ruwvoeding) beschikken, zodat ze de gehele dag kunnen eten, zie ook LICG.nl.

Vaccinaties

Wij adviseren konijnen jaarlijks te vaccineren tegen konijnenziekte (RHD) en myxomatose. Dit zijn twee virusziekten, waaraan uw konijn kan overlijden. Zowel konijnen die binnen als buiten worden gehouden kunnen deze ziekten krijgen. Tegenwoordig hebben wij op de kliniek een vaccin beschikbaar die voor beide ziekten beschermt voor 12 maanden. Meer over deze beide virusziekten vindt u hier en hier.

Ziekten

Naast virusziekten komen bij konijnen en knaagdieren veel andere aandoeningen voor. Deze dieren laten vaak niet zo snel zien dat ze ziek zijn, dus zelfs bij lichte symptomen adviseren wij u om langs te komen met uw dier. Helaas is onze ervaring dat veel mensen te laat met hun konijn of knaagdier bij de dierenarts langskomen, waardoor het moeilijk of onmogelijk is het dier te laten herstellen. Ook konijnen en knaagdieren verdienen goede zorg van ons. In deze link een aantal kenmerken van een gezond en ziek dier en tips om uw konijn of knaagdier gezond te houden.